Primární reflexy
Moroův reflex (úlekový) a problémy při jeho přetrvání:
- dítě neumí odfiltrovat žádné vnější stimuly – např. hluk z okolí ho natolik zaměstná (přetíží), že má problémy s koncentrací, soustředěním – hyperaktivita (ADHD) nebo naopak hypoaktivita (ADD)
- extrémní plachost
- malé sebevědomí
- citlivost na světlo, problémy s černými písmenky na bílém papíře
- alergie
- agrese
- emoční labilita
- nemá rád překvapení
- problémy s ovládáním pohybů očí
- neznání hranice (fyzické, emoční, prostorové ani časové)
- v dospělosti – problém se zvládáním stresu, úzkosti, syndrom vyhoření, problémy se zažíváním
Palmární a plantární reflex (úchopové reflexy rukou i nohou) a problémy při jejich přetrvání
Palmární reflex
- špatná jemná motorika (pohyby rukou)
- špatné držení tužky
- špatná artikulace – existuje spojení mezi pohyby rukou a pohyby úst (Babkin respons)
- ruka může být hodně citlivá na dotek
- dítě dělá pohyby úst/ jazykem, když zkouší psát
Plantární reflex:
- špatné našlapování chodidla při chůzi
- problémy s rovnováhou
Asymetrický tonický šíjový reflex (ATŠR) a problémy při jeho přetrvání
- problémy s koordinací ruka-oko
- problémy se psaním, protože je těžké ovládat ruku
- problémy dát ruku přes střed těla – např. dítě, které píše pravou rukou, má problémy psát na levé straně papíru
- nesoulad mezi mluveným a psaným projevem
- problém s rozvojem laterálních pohybů očí, jako je sledování řádků očima, což je nutnost pro čtení i psaní
- zhoršená automatická kontrola rovnováhy
- bilaterální integrace – používání obou polovin těla odděleně
- přetrvávání zkřížené nebo nejasné laterality (např. dítě neupřednostňuje jednu ruku při psaní) i po dovršení 8 let věku
Hledací a sací reflex a problémy při jeho přetrvání
- jazyk zůstane v puse příliš vpředu (jazyk skoro kouká ven), tím je ztíženo žvýkání a polykání, dítě může slintat
- problémy s mluvením/ artikulací
- špatná jemná motorika
- nadměrná citlivost v oblasti kolem pusy
Spinální Galantův reflex a problémy při jeho přetrvání
- problém sedět v klidu
- problémy s koncentrací a koordinací
- špatné držení těla
- pomočování nad 5. let věku
- může se podílet na vývoji skoliózy
Tonický labyrintový reflex (TLR) a problémy při jeho přetrvání
- problémy s rovnováhou, nevolnost způsobená jízdou autem
- horší držení těla, hypertonus (TLR dozadu) nebo hypotonus (TLR dopředu) svalů, kulatá záda (TLR dopředu) nebo naopak tendence chodit po špičkách (TLR dozadu)
- neschopnost vidět vzdálenosti
- horší konvergence očí, děti píšou zdola nahoru
- dítě se nenaučí otočit obraz v mozku – vidí svět vzhůru nohama
Přechodné reflexy
Landau reflex a problémy při jeho přetrvání
- špatná rovnováha
- problémy s rychle střídajícími se pohyby: běhání, skákání na jedné noze, skákání snožmo, protože dítě nemůže vědomě natáhnout nohy
Symetricky tonický šíjový reflex a problémy při jeho přetrvání
- tendence „se zhroutit“, dítě skoro leží na konci školní hodiny hlavou na stole
- špatná komunikace horní a dolní poloviny těla
- veškeré problémy učení
- nemůže normálně lézt (jedině s nohama nahoru nebo zablokovanými lokty),
- problémy s opsáním textu z tabule
- sedí na jedné nebo na obou nohou, „visí“ na židli, leží na stole
- problémy zaostřit oči do dálky a rychle zpět, špatné 3D vidění
- nemůže se soustředit, když musí neustále sedět v jedné poloze
- hůř se naučí plavat (plave radši pod vodou)
Podrobnější informace o přetrvávajících reflexech si můžete přečíst na RED TULIP CZ