Primární reflexy

Moroův reflex (úlekový) a problémy při jeho přetrvání:

  • dítě neumí odfiltrovat žádné vnější stimuly – např. hluk z okolí ho natolik zaměstná (přetíží), že má problémy s koncentrací, soustředěním – hyperaktivita (ADHD) nebo naopak hypoaktivita (ADD)
  • extrémní plachost
  • malé sebevědomí
  • citlivost na světlo, problémy s černými písmenky na bílém papíře
  • alergie
  • agrese
  • emoční labilita
  • nemá rád překvapení
  • problémy s ovládáním pohybů očí
  • neznání hranice (fyzické, emoční, prostorové ani časové)
  • v dospělosti – problém se zvládáním stresu, úzkosti, syndrom vyhoření, problémy se zažíváním

Palmární a plantární reflex (úchopové reflexy rukou i nohou) a problémy při jejich přetrvání

Palmární reflex

  • špatná jemná motorika (pohyby rukou)
  • špatné držení tužky
  • špatná artikulace – existuje spojení mezi pohyby rukou a pohyby úst (Babkin respons)
  • ruka může být hodně citlivá na dotek
  • dítě dělá pohyby úst/ jazykem, když zkouší psát

Plantární reflex:

  • špatné našlapování chodidla při chůzi
  • problémy s rovnováhou

Asymetrický tonický šíjový reflex (ATŠR) a problémy při jeho přetrvání

  • problémy s koordinací ruka-oko
  • problémy se psaním, protože je těžké ovládat ruku
  • problémy dát ruku přes střed těla – např. dítě, které píše pravou rukou, má problémy psát na levé straně papíru
  • nesoulad mezi mluveným a psaným projevem
  • problém s rozvojem laterálních pohybů očí, jako je sledování řádků očima, což je nutnost pro čtení i psaní
  • zhoršená automatická kontrola rovnováhy
  • bilaterální integrace – používání obou polovin těla odděleně
  • přetrvávání zkřížené nebo nejasné laterality (např. dítě neupřednostňuje jednu ruku při psaní) i po dovršení 8 let věku

Hledací a sací reflex a problémy při jeho přetrvání

  • jazyk zůstane v puse příliš vpředu (jazyk skoro kouká ven), tím je ztíženo žvýkání a polykání, dítě může slintat
  • problémy s mluvením/ artikulací
  • špatná jemná motorika
  • nadměrná citlivost v oblasti kolem pusy

Spinální Galantův reflex a problémy při jeho přetrvání

  • problém sedět v klidu
  • problémy s koncentrací a koordinací
  • špatné držení těla
  • pomočování nad 5. let věku
  • může se podílet na vývoji skoliózy

Tonický labyrintový reflex (TLR) a problémy při jeho přetrvání

  • problémy s rovnováhou, nevolnost způsobená jízdou autem
  • horší držení těla, hypertonus (TLR dozadu) nebo hypotonus (TLR dopředu) svalů, kulatá záda (TLR dopředu) nebo naopak tendence chodit po špičkách (TLR dozadu)
  • neschopnost vidět vzdálenosti
  • horší konvergence očí, děti píšou zdola nahoru
  • dítě se nenaučí otočit obraz v mozku – vidí svět vzhůru nohama

​​​​​​​Přechodné reflexy

Landau reflex a problémy při jeho přetrvání

  • špatná rovnováha
  • problémy s rychle střídajícími se pohyby: běhání, skákání na jedné noze, skákání snožmo, protože dítě nemůže vědomě natáhnout nohy

Symetricky tonický šíjový reflex a problémy při jeho přetrvání

  • tendence „se zhroutit“, dítě skoro leží na konci školní hodiny hlavou na stole
  • špatná komunikace horní a dolní poloviny těla
  • veškeré problémy učení
  • nemůže normálně lézt (jedině s nohama nahoru nebo zablokovanými lokty),
  • problémy s opsáním textu z tabule
  • sedí na jedné nebo na obou nohou, „visí“ na židli, leží na stole
  • problémy zaostřit oči do dálky a rychle zpět, špatné 3D vidění
  • nemůže se soustředit, když musí neustále sedět v jedné poloze
  • hůř se naučí plavat (plave radši pod vodou)

Podrobnější informace o přetrvávajících reflexech si můžete přečíst na RED TULIP CZ